,,Witam Was ..Niedźwiadki”. jestem bałwankiem o imieniu Igor. Mam dla was kilka zadań, które opisałem w listach. Znajdują się one w kopertach oznaczonych liczbami. Otwierajcie je kolejno zaczynając od najmniejszej do największej liczby i wykonajcie zadania.
W drodze do przedszkola moja żona Marta, synek Kacperek i córka Ala
gdzieś się zapodziali. Myślę, że pomożecie mi ich odszukać.
Bardzo Wam dziękuję.
Bałwanek Igor
B. Część właściwa
Zabawa 1. List nr 1 – Dorysuj brakujące elementy
- nauczycielka odczytuje list:
Kochane przedszkolaki!
,,W drodze do Was zapodziałem kilka węgielków. Bardzo was proszę, dorysujcie mi: czerwony kapelusz, po 2 czarne guziki na każdej kuli oprócz głowy, 1 parę czarnych węgielkowych oczu.
Później pomóżcie mi odszukać moją żonę Martę
Bałwanek Igor
PS. Marta znajduje się w kąciku lalek
- dzieci wykonują zadanie, dorysowują bałwankowi Igorowi brakujące elementy / każde dziecko rysuje inny element/
- nauczycielka zwraca uwagę dzieci na kolor kapelusza bałwanka, po czym pyta ,,Z czym kojarzy się Wam kolor czerwony?” Nauczycielka ,,podpisuje” bałwanka
- wybrane dziecko odszukuje Martę / nauczycielka przypina sylwetę do tablicy i ,,podpisuje” bałwanka
- nauczycielka zwraca uwagę dzieci na kolor kapelusza, po czym pyta ,,
Z czym kojarzy się Wam kolor niebieski?”
Zabawa 2. List nr 2 - ,,Zabawy na śniegu”
-nauczycielka odczytuje list:
Kochane przedszkolaki!
A teraz zapraszam Was do wesołych zabaw na śniegu.
Potem pomóżcie mi odszukać moją córeczkę Alę
Dzieci wykonują polecenia nauczycielki:
- delikatny gest prawej dłoni naśladujący spadanie płatków śniegu, śledzimy je wzrokiem /powtarzamy 2x/
- delikatny gest lewej dłoni… /j.w./
- ,,odgarniamy” śnieg przed sobą prawą ręką w prawo
- ,,odgarniamy” śnieg przed sobą lewą ręką w lewo
- ,,śnieżki” – nabieramy trochę śniegu prawą ręką i lepimy kule śniegową, rzucamy ją prawą ręka
- to samo jak wyżej tylko lewą ręka
- kiedy jest nam zimno to co robimy żeby było cieplej? /tupiemy nogami/ - tupnijcie prawą nogą 5 razy, tupnijcie lewą nogą 4 razy.
Bałwanek Igor
PS. Ala znajduje się w półce Kamila
- dzieci ilustrują zabawy na śniegu – zabawie towarzyszy muzyka /płyta CD Wykorzystanie metod choreoterapii w pracy z dziećmi cz.2 /
- wybrane dziecko odszukuje Alę / nauczycielka przypina sylwetę do tablicy i ,,podpisuje” bałwanka
- nauczycielka zwraca uwagę dzieci na kolor kapelusza bałwanka, po czym pyta ,,
Z czym kojarzy się Wam kolor żółty?”
Zabawa 3. List nr 3 - ,,Lepimy bałwana”
- nauczycielka odczytuje list:
Kochane przedszkolaki!
Pokażcie mi jak śpiewacie i bawicie się przy piosence ,,Bałwan”
Następnie pomóżcie odszukać mojego synka Kacperka
Bałwanek Igor
PS. Kacperek jest za tablicą magnetyczną
- dzieci wykonują zadanie: śpiewają i bawią się przy piosence
- wybrane dziecko odszukuje Kacperka / nauczycielka przypina sylwetę do tablicy i ,,podpisuje” bałwanka
- nauczycielka zwraca uwagę dzieci na kolor kapelusza bałwanka, po czym pyta ,,
Z czym kojarzy się Wam kolor zielony?”
Zabawa 4. List nr 4 – Rodzina bałwanków w komplecie
-nauczycielka odczytuje list:
Kochane przedszkolaki!
Brawo! Udało Wam się odszukać wszystkich członków mojej rodziny.
Spróbujcie teraz odpowiedzieć na pytania:
- Który z nas jest najwyższy?
- Który z nas ma razem 2 guziki?
- który z nas ma największe oczy?
- Który z nas jest ulepiony z 3 kul?
- Który z nas ma okulary?
Bałwanek Igor
- dzieci wykonują zadania
czwórka dzieci rozdaje każdemu dziecku po 4 figury geometryczne w kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, zielonym
- nauczycielka zadaje pytania dotyczące bałwanków, dzieci podnoszą w górę figurę w takim kolorze, jakie jest nakrycie głowy bałwanka na którego głosują
Zabawa 5. Kolorowe kapelusze – zabawa przy muzyce
Zapraszam Was do zabawy -
-,,
Kolorowe kapelusze”
W czterech katach sali powieszone są kapelusze: czerwony, żółty, zielony, niebieski / jak kapelusze bałwanków/. Dzieci otrzymują szarfy w czterech
w/w kolorach. Dzieci swobodnie biegają po sali w rytm muzyki.
Na przerwę w muzyce ustawiają się pod kapeluszem w takim samym kolorze
jak ich szarfa
Modyfikacja: wymiana między dziećmi koloru szarfy
Zabawa 6. Karty pracy – Rysowanie po śladzie – kolorowanie figury wg kodu
Na kartkach macie zaznaczone kropkami różne kształty. Połączcie kropki tak,
żeby powstała figura np. koło lub trójkąt, kwadrat lub prostokąt.
Później pokolorujcie figury, ale w taki sposób jak wam powiem. Nauczycielka
Przypina na tablicy kolejno figurę, a pod spodem kolorową kartkę.
Pyta dzieci: na jaki kolor pokolorujecie koło? Dzieci odpowiadają.
/ i tak kolejno z pozostałymi figurami/
Pamiętajcie, żeby dokładnie wykonać to zadanie
Dzieci rysują – nauczycielka podchodzi i pyta ,,
Jaką figurę narysowałeś /aś/?.
Dzieci odpowiadają.
C.
Zakończenie
Nauczycielka pyta dzieci, czy podobały się im zabawy z bałwankiem i dlaczego.
Stwierdza, że bałwanek na pewno jest zadowolony z ich pracy i pewnie napisze jeszcze do nich niejeden list.
Nauczycielka proponuje aby dzieci zrobiły coś miłego dla bałwanka np. narysowały bałwankową rodzinę albo ułożyły wybranego bałwanka z kół, nakleiły go na kartkę i dorysowały brakujące części.